Rezystor hamowania do stosowania pod pojazdem trakcyjnym.
Zastosowanie
Rezystory hamowania montowane pod pojazdem trakcyjnym stosuje się najczęściej w: w pojazdach metra, starszych typach tramwajów
Konstrukcja rezystorów hamowania montowanych pod pojazdem
Rezystory hamowania montowane pod pojazdem trakcyjnym to najczęściej konstrukcje z chłodzeniem wymuszonym w układzie poziomym. W niektórych przypadkach stosuje się również rezystory z chłodzeniem naturalnym, lub powietrze chłodzące jest dostarczane z zewnątrz – np. układu chłodzenia choppera.
Rezystor taki zbudowany jest z elementów oporowych taśmowych zamontowanych w kanale, przez który przepływa powietrze chłodzące. W większości przypadków rezystor wyposażony jest również w dodatkowy wentylator chłodzący, lub montowany jest w obudowie, gdzie powietrze chłodzące dostarczone jest z zewnątrz [wentylator nie wchodzi wtedy w zakres dostawy rezystora przez SIMPAX]. Rezystor taki składa się z jednego lub dwóch modułów oporowych, które podłącza się do choppera hamowania. Przy zastosowaniu dwóch modułów, stosuje się wtedy dwa takie rezystory.
Najważniejsze cechy konstrukcji rezystora:
Konstrukcja odporna na działanie wilgoci.
Rezystor taki jest konstrukcją o stopniu ochrony IP20, gdzie elementy aktywne rezystora (będące pod napięciem) narażone są na działanie wilgoci oraz zanieczyszczeń. Jest on wykonany w całości z materiałów nierdzewnych lub pokrytych warstwami antykorozyjnymi (szynoprzewody miedziane). Posiada system ukierunkowania wylotu gorącego powietrza
Konstrukcja odporna na wibracje:
Poszczególne połączenia części konstrukcji rezystora wykonane są połączeniami śrubowymi (brak spawania), przez co zwraca się szczególną uwagę na odpowiedni dobór rodzaju połączeń śrubowych oraz momentów ich dokręcania.
Rozwiązanie takie gwarantuje, że połączenia nie rozkręcą się podczas pracy na pojeździe. Dodatkowo dla rezystorów prototypowych wykonywane są badania odporności na wibracje zgodnie z normą EN-61373.
Rezystory wyposażone w wentylator chłodzący mają w niektórych przypadkach elementy spawane do konstrukcji wentylatora (np. ucha montażowe). Są one wtedy zgodne z normą EN-15085, Klasa CP-C2
Konstrukcja odporna na wysokie temperatury.
Elementy oporowe rezystorów nagrzewają się podczas pracy do temperatur około 500 - 600˚C, co powoduje ich wydłużenie i możliwość zetknięcia się ze sobą, a w konsekwencji zwarć wewnętrznych rezystora. W związku z tym ich konstrukcja rezystorów SIMPAX jest wykonana w taki sposób, by kompensować temperaturową rozszerzalność stali. Obudowy rezystorów wykonane są ze stali nierdzewnej odpornej na wpływ wysokich temperatur.
W jej konstrukcji przewidziane zostały następujące aspekty:
- możliwie najbardziej wydajna wymiana powietrza, powodująca lepsze chłodzenie rezystora poprzez zastosowanie elementów oporowych powodujących małe opory przepływu powietrza chłodzącego.
- zabezpieczenie przed nagrzewaniem się elementów umieszczonych bezpośrednio za rezystorem podczas ruchu pojazdu – ciepło jest odprowadzane w danym kierunku np. w dół.
- zastosowanie wydajnych wentylatorów chłodzących wykonanych w standardach kolejowych. dzięki temu człon oporowych może mieć mniejsze gabaryty niż przy chłodzeniu naturalnym.
- wyprowadzanie zacisków przyłączeniowych rezystorów w miejsce gdzie nie ma wysokich temperatur.
Parametry techniczne rezystora
Ilość modułów: |
Podać Standardowo 1 lub 2 |
|
Znamionowa rezystancja: Rn |
Podać |
[Ω] +7%/-5% zgodnie z EN-60322 |
Dopuszczalna minimalna rezystancja w minimalnej temperaturze pracy: Rmin |
Podać |
[Ω] Nie może spaść poniżej wartości powodującej większy prąd hamowania niż max prąd choppera |
Dopuszczalna maksymalna rezystancja – rezystor gorący |
Podać. Standardowo Rn + 35% – 40% |
[Ω] Nie może wzrosnąć powyżej wartości powodującej zbyt małą moc rezystora hamowania |
Znamionowa energia wydzielana podczas hamowania przy najgorszym przypadku |
Podać |
[J] |
Znamionowa moc podczas hamowania, lub znamionowa moc ciągła |
Podać |
[kW] |
Znamionowy cykl pracy |
Proszę podać Xs. praca, Xs. przerwa |
|
Znamionowe napięcie pracy Un |
Podać |
[V] EN-50163 |
Napięcie szczytowe (peak voltage) |
Podać |
[V] Występuje np. podczas hamowania awaryjnego |
Stopień zanieczyszczenia (pollution degree) |
PD4 |
Zgodnie z EN-50124-1 |
Kategoria przepięć |
OV2 |
Zgodnie z EN-50124-1 |
Znamionowe napięcie izolacji: Unm |
Zależy od Un |
Zgodnie z EN-50124-1 |
Napięcie udarowe: Uni |
Zależy od Un, PD, OV |
Zgodnie z EN-50124-1 |
Napięcie testowe izolacji |
Zależy od Un |
Zgodnie z EN-60322 |
Stopień ochrony: |
IP20 |
Dla obudowy oraz puszki przyłączeniowej |
Rodzaj chłodzenia |
Naturalne |
|
Maksymalna temperatura rezystora |
Standardowo 600˚C |
|
Maksymalna chwilowa temperatura rezystora |
Standardowo 800˚C |
W sytuacjach awaryjnych |
Dopuszczalne max. gabaryty rezystora: |
Podać |
|
Parametry wentylatora chłodzącego Wentylator jest każdorazowo dobierany do parametrów rezystora |
||
Napięcie zasilania silnik wentylatora |
Podać |
|
Warunki pracy |
||
Temperatura otoczenia (ambient temperature) |
Podać |
Standardowo: -25˚C; 40˚C |
Maksymalna wysokość pracy n.p.m. (Max operating altitude) |
Podać |
Standardowo < 1000m n.p.m. |
Dragania i wibracje (shock and vibration) |
Cat. 1 / Class A wszystkie kierunki |
Zgodnie z EN-61373 |
Dopuszczalne obciążenie góry obudowy rezystora (możliwość chodzenia po obudowie) |
Podać Standardowo 0 kg |
Zakaz wchodzenia na obudowę rezystora |
Kategoria korozyjności (Environment corrosivity category) |
C5-I |
Zgodnie z ISO12944-2 |
Pozostałe |
||
Maksymalna temperatura powietrza wylatującego z rezystora |
Standardowo < 200˚C |
|
Poziom hałasu rezystora Sound power level |
≤70dB |
Zgodnie z IEC 60076-10 at 1 m distance |
Rodzaje badań rezystora
S – standardowo, O – Opcja, N – nie występuje
Rodzaj badania |
Badanie typu (dla prototypu) |
Badania rutynowe (każda sztuka) |
Standard |
Oględziny wzrokowe |
S |
S |
IEC 61287-1 |
Kontrola wymiarów |
S |
S |
IEC 61287-1 |
Kontrola masy rezystora |
S |
O |
IEC 61287-1 |
Kontrola oznaczeń rezystora |
S |
S |
IEC 61287-1 |
Pomiar rezystancji rezystora |
S |
S |
EN 60322 |
Pomiar indukcyjności |
O |
N |
EN 60322 |
Pomiar przyrostu temperatury rezystora (test pod obciążeniem) |
O / S |
N |
EN 60322 |
Test wibracyjnych (shock and vibration test) |
O / S |
N |
EN 61373 |
Test izolacji |
S |
S |
EN 60322 |
Badanie ekspozycji na deszcz |
O |
N |
EN 60322 |
Inne rodzaje badań na życzenie |
O |
O |
Stosowane normy
- EN-60322:2011 / Zastosowania kolejowe - Wyposażenia elektryczne taboru - Wymagania dla oporników mocy budowy otwartej
- EN-50124-1:2006 / Zastosowania kolejowe - Koordynacja izolacji - Część 1: Wymagania podstawowe - Odstępy izolacyjne powietrzne i powierzchniowe dla całego wyposażenia elektrycznego i elektronicznego
- EN-61373:2011 / Zastosowania kolejowe - Wyposażenie taboru kolejowego - Badania odporności na udary mechaniczne i wibracje
- EN-60077:2018 / Zastosowania kolejowe - Wyposażenie elektryczne taboru kolejowego - Część 1: Podstawowe warunki eksploatacji i zasady ogólne
- EN-60529:2003 / Stopnie ochrony zapewnianej przez obudowy (Kod IP)
- EN-15085-1:2007+A1:2013 / Kolejnictwo - Spawanie pojazdów szynowych i ich części składowych - Część 1: Postanowienia ogólne