Rodzaje rezystorów

Rezystory hamowania montowane na dachu

trakcyjne na dachu

Rezystor hamowania do pojazdów trakcyjnych, do stosowania na dachu pojazdu.

Rezystory hamowania do montażu na dachu pojazdu trakcyjnego stosuje się najczęściej w: tramwajach niskopodłogowych, lekkich pociągach zasilanych z trakcji elektrycznej, lekkich pociągach zasilanych silnikiem diesla, autobusach elektrycznych, autobusach hybrydowych

train light

Konstrukcja rezystorów hamowania dachowych

na dachu rys

Rezystor hamowania konstrukcji dachowej zbudowany jest z elementów oporowych taśmowych lub płytowych umieszczonych w obudowie wykonanej z siatki. Jest to rezystor tzw. konstrukcji otwartej zgodnej z normą EN-60322.

Rezystor taki składa się z 2 modułów oporowych (w niektórych przypadkach z jednego modułu), które podłącza się do choppera hamowania.

trakcyjne na dachu3 

 

Najważniejsze cechy konstrukcji rezystora:

Konstrukcja odporna na działanie warunków atmosferycznych.

Rezystor jest tzw. konstrukcji otwartej zgodnej z normą EN-60322 o stopniu ochrony IP20, gdzie elementy aktywne rezystora (będące pod napięciem) są narażone na działanie warunków atmosferycznych takich jak: deszcz, śnieg, zanieczyszczenia itd. Jest on wykonany w całości z materiałów nierdzewnych, lub pokrytych warstwami antykorozyjnymi (szynoprzewody miedziane). Posiada system odprowadzania wody deszczowej.

Konstrukcja odporna na wibracje:

Poszczególne połączenia części konstrukcji rezystora są wykonane połączeniami śrubowymi (brak spawania), przez co zwraca się szczególną uwagę na odpowiedni dobór rodzaju połączeń śrubowych oraz momentów ich dokręcania. Rozwiązanie takie gwarantuje, że połączenia nie rozkręcą się podczas pracy na pojeździe. Dodatkowo dla rezystorów prototypowych wykonywane są badania odporności na wibracje zgodnie z normą EN-61373

Konstrukcja odporna na wysokie temperatury.

Elementy oporowe rezystorów nagrzewają się podczas pracy do temperatur około 600˚C, co powoduje ich wydłużenie i możliwość zetknięcia się ze sobą i w konsekwencji zwarć wewnętrznych rezystora. W związku z tym konstrukcja rezystorów SMIPAX wykonana jest w taki sposób, by kompensować temperaturową rozszerzalność stali. Obudowy rezystorów wykonane są ze stali nierdzewnej odpornej na wpływ wysokich temperatur.

W jej konstrukcji przewidziane zostały następujące aspekty:

  • możliwie najbardziej wydajna wymiana powietrza, powodująca lepsze chłodzenie rezystora
  • specjalna konstrukcja dna obudowy zabezpieczająca przed nagrzewaniem dachu pojazdu powyżej 80˚c, zapewniająca jednak odpowiednie odprowadzanie wody.
  • zabezpieczenie przed nagrzewaniem się elementów umieszczonych bezpośrednio za rezystorem podczas ruchu pojazdu – ciepło jest odprowadzane tylko do góry
  • specjalne ukierunkowanie klap górnych obudowy, dzięki czemu odkształcają się w kontrolowany sposób podczas nagrzewania nie zmniejszając przy tym szczelin powietrznych od elementów oporowych
  • wyprowadzanie zacisków przyłączeniowych rezystorów w miejsce gdzie nie ma wysokich temperatur.
 

 

Miejsce instalacji

umiejscowienie dachowe

Rezystor hamowania montowany jest na dachu pojazdu trakcyjnego. Z uwagi na fakt, że rezystor jest konstrukcji otwartej (IP20) zanieczyszczenia mogą osiadać na jego izolatorach wsporczych. Chcąc uniknąć możliwych uszkodzeń nie zaleca się ich montażu bezpośrednio za pantografem, gdyż grafit z pantografu może dostawać się do obudowy rezystora. Jego nagromadzenie na izolatorach może doprowadzić do zwarcia, przez co konieczne jest w takim przypadku częstsze czyszczenie rezystora.

 

 

Parametry techniczne rezystora hamowania montowanego na dachu pojazdu trakcyjnego

Ilość modułów:

Podać

Standardowo 2

 

Znamionowa rezystancja: Rn

Podać

[Ω] +7%/-5% zgodnie z EN-60322

Dopuszczalna minimalna rezystancja w minimalnej temperaturze pracy: Rmin

Podać

[Ω] Nie może spaść poniżej wartości powodującej większy prąd hamowania niż max prąd choppera

Dopuszczalna maksymalna rezystancja – rezystor gorący

Podać. Standardowo Rn + 35% – 40%

[Ω] Nie może wzrosnąć powyżej wartości powodującej zbyt małą moc rezystora hamowania

Znamionowa energia wydzielana podczas hamowania przy najgorszym przypadku

Podać

[J]

Znamionowa moc podczas hamowania

Wynika z Energii

[kW]

Znamionowy cykl pracy

Proszę podać

Standardowo

Tramwaj: 15s. praca, 60s. przerwa

Pociąg: 30s. praca, 90s. przerwa

Znamionowe napięcie pracy Un

Podać

[V] EN-50163

Napięcie szczytowe (peak voltage)

Podać

[V] Występuje np. podczas hamowania awaryjnego

Stopień zanieczyszczenia (pollution degree)

PD4

Zgodnie z EN-50124-1

Kategoria przepięć

OV2

Zgodnie z EN-50124-1

Znamionowe napięcie izolacji: Unm

Zależy od Un

Zgodnie z EN-50124-1

Napięcie udarowe: Uni

Zależy od Un, PD, OV

Zgodnie z EN-50124-1

Napięcie testowe izolacji

Zależy od Un

Zgodnie z EN-60322

Stopień ochrony:

IP20

Dla obudowy oraz puszki przyłączeniowej

Rodzaj chłodzenia

Naturalne

 

Maksymalna temperatura rezystora

Standardowo 600˚C

 

Maksymalna chwilowa temperatura rezystora

Standardowo 800˚C

W sytuacjach awaryjnych

Dopuszczalne gabaryty rezystora:

Podać

 

Warunki pracy

Temperatura otoczenia (ambient temperature)

Podać

Standardowo: -25˚C; 40˚C

Maksymalna wysokość pracy n.p.m. (Max operating altitude)

Podać

Standardowo < 1000m n.p.m.

Dragania i wibracje (shock and vibration)

Cat. 1 / Class A wszystkie kierunki

Zgodnie z EN-61373

Dopuszczalne obciążenie góry obudowy rezystora (możliwość chodzenia po obudowie)

Podać

Standardowo 0 kg

Zakaz wchodzenia na obudowę rezystora

Kategoria korozyjności

(Environment corrosivity category)

C5-I

Zgodnie z ISO12944-2

Pozostałe

Maksymalna temperatura pod rezystorem

Standardowo < 80˚C

 

Poziom hałasu rezystora

Sound power level

≤70dB

Zgodnie z

IEC 60076-10 at 1 m distance

Kategoria palności:

A1

wszystkie materiały użyte w konstrukcji rezystora są niepalne

     

 

Rodzaje badań rezystora

S – standardowo, O – Opcja, N – nie występuje

Rodzaj badania

Badanie typu (dla prototypu)

Badania rutynowe (każda sztuka)

Standard

Oględziny wzrokowe

S

S

EN61287-1

Kontrola wymiarów

S

S

EN 61287-1

Kontrola masy rezystora

S

O

EN 61287-1

Kontrola oznaczeń rezystora

S

S

EN 61287-1

Pomiar rezystancji rezystora

S

S

EN 60322

Pomiar indukcyjności

S

O

EN 60322

Pomiar przyrostu temperatury rezystora (test pod obciążeniem)

O / S

N

EN 60322

Test wibracyjnych (shock and vibration test)

O / S

N

EN 61373

Test izolacji

S

S

EN 60322

Badanie ekspozycji na deszcz

O

N

EN 60322

Inne rodzaje badań na życzenie

O

O

 

Stosowane normy

  • EN-60322:2011 / Zastosowania kolejowe - Wyposażenia elektryczne taboru - Wymagania dla oporników mocy budowy otwartej
  • EN-50124-1:2006 / Zastosowania kolejowe - Koordynacja izolacji - Część 1: Wymagania podstawowe - Odstępy izolacyjne powietrzne i powierzchniowe dla całego wyposażenia elektrycznego i elektronicznego
  • EN-61373:2011 / Zastosowania kolejowe - Wyposażenie taboru kolejowego - Badania odporności na udary mechaniczne i wibracje
  • EN-60077:2018 / Zastosowania kolejowe - Wyposażenie elektryczne taboru kolejowego - Część 1: Podstawowe warunki eksploatacji i zasady ogólne
  • EN-60529:2003 / Stopnie ochrony zapewnianej przez obudowy (Kod IP)

 

SIMPAX sp. z o.o.

Grabonóg 76
63-820 Piaski
(k. Gostynia)

+48 65 571 20 60
info@simpax.pl

a j

Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies w celu dopasowania zawartości strony internetowej do indywidualnych preferencji użytkownika. Więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce w Polityce cookies. Zapoznaj się także z zasadami przetwarzania danych.