Rezystor hamowania do pojazdów trakcyjnych, do stosowania na dachu pojazdu.
Rezystory hamowania do montażu na dachu pojazdu trakcyjnego stosuje się najczęściej w: tramwajach niskopodłogowych, lekkich pociągach zasilanych z trakcji elektrycznej, lekkich pociągach zasilanych silnikiem diesla, autobusach elektrycznych, autobusach hybrydowych
Konstrukcja rezystorów hamowania dachowych
Rezystor hamowania konstrukcji dachowej zbudowany jest z elementów oporowych taśmowych lub płytowych umieszczonych w obudowie wykonanej z siatki. Jest to rezystor tzw. konstrukcji otwartej zgodnej z normą EN-60322.
Rezystor taki składa się z 2 modułów oporowych (w niektórych przypadkach z jednego modułu), które podłącza się do choppera hamowania.
Najważniejsze cechy konstrukcji rezystora:
Konstrukcja odporna na działanie warunków atmosferycznych.
Rezystor jest tzw. konstrukcji otwartej zgodnej z normą EN-60322 o stopniu ochrony IP20, gdzie elementy aktywne rezystora (będące pod napięciem) są narażone na działanie warunków atmosferycznych takich jak: deszcz, śnieg, zanieczyszczenia itd. Jest on wykonany w całości z materiałów nierdzewnych, lub pokrytych warstwami antykorozyjnymi (szynoprzewody miedziane). Posiada system odprowadzania wody deszczowej.
Konstrukcja odporna na wibracje:
Poszczególne połączenia części konstrukcji rezystora są wykonane połączeniami śrubowymi (brak spawania), przez co zwraca się szczególną uwagę na odpowiedni dobór rodzaju połączeń śrubowych oraz momentów ich dokręcania. Rozwiązanie takie gwarantuje, że połączenia nie rozkręcą się podczas pracy na pojeździe. Dodatkowo dla rezystorów prototypowych wykonywane są badania odporności na wibracje zgodnie z normą EN-61373
Konstrukcja odporna na wysokie temperatury.
Elementy oporowe rezystorów nagrzewają się podczas pracy do temperatur około 600˚C, co powoduje ich wydłużenie i możliwość zetknięcia się ze sobą i w konsekwencji zwarć wewnętrznych rezystora. W związku z tym konstrukcja rezystorów SMIPAX wykonana jest w taki sposób, by kompensować temperaturową rozszerzalność stali. Obudowy rezystorów wykonane są ze stali nierdzewnej odpornej na wpływ wysokich temperatur.
W jej konstrukcji przewidziane zostały następujące aspekty:
- możliwie najbardziej wydajna wymiana powietrza, powodująca lepsze chłodzenie rezystora
- specjalna konstrukcja dna obudowy zabezpieczająca przed nagrzewaniem dachu pojazdu powyżej 80˚c, zapewniająca jednak odpowiednie odprowadzanie wody.
- zabezpieczenie przed nagrzewaniem się elementów umieszczonych bezpośrednio za rezystorem podczas ruchu pojazdu – ciepło jest odprowadzane tylko do góry
- specjalne ukierunkowanie klap górnych obudowy, dzięki czemu odkształcają się w kontrolowany sposób podczas nagrzewania nie zmniejszając przy tym szczelin powietrznych od elementów oporowych
- wyprowadzanie zacisków przyłączeniowych rezystorów w miejsce gdzie nie ma wysokich temperatur.
Miejsce instalacji
Rezystor hamowania montowany jest na dachu pojazdu trakcyjnego. Z uwagi na fakt, że rezystor jest konstrukcji otwartej (IP20) zanieczyszczenia mogą osiadać na jego izolatorach wsporczych. Chcąc uniknąć możliwych uszkodzeń nie zaleca się ich montażu bezpośrednio za pantografem, gdyż grafit z pantografu może dostawać się do obudowy rezystora. Jego nagromadzenie na izolatorach może doprowadzić do zwarcia, przez co konieczne jest w takim przypadku częstsze czyszczenie rezystora.
Parametry techniczne rezystora hamowania montowanego na dachu pojazdu trakcyjnego
Ilość modułów: |
Podać Standardowo 2 |
|
Znamionowa rezystancja: Rn |
Podać |
[Ω] +7%/-5% zgodnie z EN-60322 |
Dopuszczalna minimalna rezystancja w minimalnej temperaturze pracy: Rmin |
Podać |
[Ω] Nie może spaść poniżej wartości powodującej większy prąd hamowania niż max prąd choppera |
Dopuszczalna maksymalna rezystancja – rezystor gorący |
Podać. Standardowo Rn + 35% – 40% |
[Ω] Nie może wzrosnąć powyżej wartości powodującej zbyt małą moc rezystora hamowania |
Znamionowa energia wydzielana podczas hamowania przy najgorszym przypadku |
Podać |
[J] |
Znamionowa moc podczas hamowania |
Wynika z Energii |
[kW] |
Znamionowy cykl pracy |
Proszę podać Standardowo Tramwaj: 15s. praca, 60s. przerwa Pociąg: 30s. praca, 90s. przerwa |
|
Znamionowe napięcie pracy Un |
Podać |
[V] EN-50163 |
Napięcie szczytowe (peak voltage) |
Podać |
[V] Występuje np. podczas hamowania awaryjnego |
Stopień zanieczyszczenia (pollution degree) |
PD4 |
Zgodnie z EN-50124-1 |
Kategoria przepięć |
OV2 |
Zgodnie z EN-50124-1 |
Znamionowe napięcie izolacji: Unm |
Zależy od Un |
Zgodnie z EN-50124-1 |
Napięcie udarowe: Uni |
Zależy od Un, PD, OV |
Zgodnie z EN-50124-1 |
Napięcie testowe izolacji |
Zależy od Un |
Zgodnie z EN-60322 |
Stopień ochrony: |
IP20 |
Dla obudowy oraz puszki przyłączeniowej |
Rodzaj chłodzenia |
Naturalne |
|
Maksymalna temperatura rezystora |
Standardowo 600˚C |
|
Maksymalna chwilowa temperatura rezystora |
Standardowo 800˚C |
W sytuacjach awaryjnych |
Dopuszczalne gabaryty rezystora: |
Podać |
|
Warunki pracy |
||
Temperatura otoczenia (ambient temperature) |
Podać |
Standardowo: -25˚C; 40˚C |
Maksymalna wysokość pracy n.p.m. (Max operating altitude) |
Podać |
Standardowo < 1000m n.p.m. |
Dragania i wibracje (shock and vibration) |
Cat. 1 / Class A wszystkie kierunki |
Zgodnie z EN-61373 |
Dopuszczalne obciążenie góry obudowy rezystora (możliwość chodzenia po obudowie) |
Podać Standardowo 0 kg |
Zakaz wchodzenia na obudowę rezystora |
Kategoria korozyjności (Environment corrosivity category) |
C5-I |
Zgodnie z ISO12944-2 |
Pozostałe |
||
Maksymalna temperatura pod rezystorem |
Standardowo < 80˚C |
|
Poziom hałasu rezystora Sound power level |
≤70dB |
Zgodnie z IEC 60076-10 at 1 m distance |
Kategoria palności: |
A1 |
wszystkie materiały użyte w konstrukcji rezystora są niepalne |
Rodzaje badań rezystora
S – standardowo, O – Opcja, N – nie występuje
Rodzaj badania |
Badanie typu (dla prototypu) |
Badania rutynowe (każda sztuka) |
Standard |
Oględziny wzrokowe |
S |
S |
EN61287-1 |
Kontrola wymiarów |
S |
S |
EN 61287-1 |
Kontrola masy rezystora |
S |
O |
EN 61287-1 |
Kontrola oznaczeń rezystora |
S |
S |
EN 61287-1 |
Pomiar rezystancji rezystora |
S |
S |
EN 60322 |
Pomiar indukcyjności |
S |
O |
EN 60322 |
Pomiar przyrostu temperatury rezystora (test pod obciążeniem) |
O / S |
N |
EN 60322 |
Test wibracyjnych (shock and vibration test) |
O / S |
N |
EN 61373 |
Test izolacji |
S |
S |
EN 60322 |
Badanie ekspozycji na deszcz |
O |
N |
EN 60322 |
Inne rodzaje badań na życzenie |
O |
O |
Stosowane normy
- EN-60322:2011 / Zastosowania kolejowe - Wyposażenia elektryczne taboru - Wymagania dla oporników mocy budowy otwartej
- EN-50124-1:2006 / Zastosowania kolejowe - Koordynacja izolacji - Część 1: Wymagania podstawowe - Odstępy izolacyjne powietrzne i powierzchniowe dla całego wyposażenia elektrycznego i elektronicznego
- EN-61373:2011 / Zastosowania kolejowe - Wyposażenie taboru kolejowego - Badania odporności na udary mechaniczne i wibracje
- EN-60077:2018 / Zastosowania kolejowe - Wyposażenie elektryczne taboru kolejowego - Część 1: Podstawowe warunki eksploatacji i zasady ogólne
- EN-60529:2003 / Stopnie ochrony zapewnianej przez obudowy (Kod IP)